Trwa V edycja (2024/2025) Złotych Szkół NBP! 

Zapraszamy do udziału wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Zarówno zdobywców tytułu „Złota Szkoła NBP” z ubiegłych edycji, jak również szkoły, które pierwszy raz będą ubiegać się o prestiżowy tytuł „Złotej Szkoły NBP” i 128 nagród pieniężnych.

Na czym polega udział w programie?

W szkole, która ubiega się o tytuł „Złotej Szkoły NBP” i nagrody, zawiązuje się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna to minimum dwóch nauczycieli i od pięciu do dziesięciu uczniów (w szkole podstawowej wyłącznie z klas 7-8). Na czele drużyny stoi nauczyciel-koordynator, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna opracowuje pomysły na trzy obligatoryjne zadania edycji, które przeprowadza w szkole. W aktualnej edycji szkoła może przeprowadzić dodatkowo zadanie: EduAkcja, które nie jest obligatoryjne. Na koniec nauczyciele z drużyny wysyłają relacje ze wszystkich zadań za pośrednictwem platformy do 25 marca 2025 r.

Temat edycji

CYBERBEZPIECZNE
FINANSE

Termin wysłania relacji z zadań:

25 marzec 2025 r.


Na wysłanie relacji z zadań pozostało:

 

Zadania V edycji

Trzy zadania obligatoryjne

Lekcja z ekonomią

Zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji szkolnej na temat „Cyberbezpieczne finanse” w ramach dowolnego przedmiotu. Lekcja powinna mieć interdyscyplinarny charakter, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Lekcja może być przeprowadzona raz lub wielokrotnie, przez jednego nauczyciela lub kilku nauczycieli różnych przedmiotów.

Debata szkolna

Zadanie polega na przeprowadzeniu przez uczniów debaty szkolnej poświęconej tematowi „Cyberbezpieczne finanse”. Można wybrać dowolną formę debaty. Debata może być przeprowadzona w szkole lub w dowolnym miejscu raz lub wielokrotnie dla jednej lub wielu grup uczestników.

Warsztat uczniowski

Zadanie polega na przeprowadzeniu przez uczniów z drużyny zajęć edukacyjnych dla uczestników na temat „Cyberbezpieczne finanse”. Można przeprowadzić jeden warsztat lub cykl zajęć. Uczniowie przeprowadzają warsztat samodzielnie, mając wsparcie opiekuna merytorycznego.

Eduakcja – nowe zadanie!

Zadanie nieobligatoryjne

To zadanie, które Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej może wykonać dodatkowo oprócz trzech zadań obligatoryjnych. Zadanie polega na organizacji akcji edukacyjnej popularyzującej temat edycji w środowisku lokalnym. Można przeprowadzić jedną EduAkcję, na którą może się składać jedno lub wiele działań w dowolnej formie, z udziałem min. jednej grupy uczestników złożonej z przedstawicieli środowiska lokalnego. Do wykonania zadania trzeba przygotować i użyć min. jedno narzędzie edukacyjne, a następnie przedstawić je w relacji z zadania. Przewidziane są dwie nagrody za EduAkcję, które zostaną przyznane wyłącznie szkołom z tytułem „Złotej Szkoły NBP” zdobytym w danej edycji. Nagrody za EduAkcję mogą łączyć się z nagrodami za zadania obligatoryjne edycji.

Temat przewodni
V edycji programu

CYBERBEZPIECZNE FINANSE

Zakres merytoryczny tematu V edycji

Cyberbezpieczni w obliczu zagrożeń

W jaki sposób skutecznie zwiększać cyberświadomość i dlaczego ma to kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa finansowego? Na co trzeba uważać w sieci? Jakie zachowania i działania mogą narazić na utratę danych lub środków finansowych? Jak bank działa na rzecz bezpiecznych, łatwych i dostępnych usług płatniczych dla konsumenta również w obliczu sytuacji kryzysowych (pandemia, wojna)? Jakie są metody ochrony przed cyberprzestępstwami finansowymi?

Cyberbezpieczna bankowość internetowa i mobilna

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej i mobilnej? Jak bezpiecznie płacić za zakupy w internecie? Jak chronić swoje pieniądze w sieci?

Cyberbezpieczna karta płatnicza

Jakie trzeba zachować zasady bezpieczeństwa, płacąc kartą płatniczą? W jaki sposób bank centralny nadzoruje systemy płatnicze i rozliczeniowe w Polsce?

Cyberbezpieczne dane osobowe

Jak chronić swoje dane w sieci? Jak zachować się w przypadku cyberprzestępstwa? Jakie są procedury zgłaszania kradzieży i wyłudzeń danych? Jak bezpiecznie zawierać zobowiązania finansowe online?

Cyberprzezorni w sytuacjach kryzysowych

W jaki sposób bank centralny wspiera system bankowy, w tym działania, które podejmuje w ramach Komitetu Stabilności Finansowej i sieci bezpieczeństwa finansowego? Znaczenie gotówki jako gwaranta obrotu pieniężnego w sytuacji zmaterializowania się masowego ataku cybernetycznego lub przerw w dostawach prądu. Dlaczego korzystanie z gotówki pozwala chronić dane osobowe nie tylko w sytuacjach kryzysowych?

DO ZDOBYCIA JEST 128 NAGRÓD DLA NAJLEPSZYCH SZKÓŁ!

Spośród wszystkich Złotych Szkół NBP V edycji szkoły, które najlepiej wykonały zadania programu,
otrzymają następujące nagrody pieniężne:

2 nagrody dla najlepszych Złotych Szkół NBP V edycji

Nagroda Specjalna

20 000 zł

dla Złotej Szkoły NBP, która wyróżni się oryginalnością pomysłów na realizację zadań i zaangażowaniem w popularyzację wiedzy ekonomicznej związanej z tematem edycji

Nagroda Prezesa NBP

20 000 zł

dla Złotej Szkoły NBP za innowacyjną i najbardziej inspirującą realizację zadań programu edycji

24 nagrody za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia w każdej z trzech kategorii zadań,
w dwóch oddzielnych pulach: dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

I miejsce

12 000 zł

II miejsce

10 000 zł

III miejsce

8 000 zł

Wyróżnienie

6 000 zł

2 nagrody za dodatkowe zadanie EduAkcja po jednej dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej,
które zdobyły tytuł „Złotej Szkoły NBP” w danej edycji.

Harmonogram V edycji

  • 2 stycznia 2025 r. – start V edycji
  • 25 marca 2025 r. – ostateczny termin wysyłania relacji z wykonanych zadań
  • do 30 czerwca 2025 r. – ogłoszenie laureatów V edycji