-
Zespół Szkół nr 3 w Rudzie Śląskiej
„Weźmy udział w projekcie Złota Szkoła NBP” – powiedziała moja kreatywna koleżanka z pracy. Stwierdziłam, że z pewnością jest ciekawy skoro proponuje, bym wzięła w nim udział – przecież razem robimy tylko ciekawe rzeczy!: )
Ale ekonomia, pieniądze, cyberzagrożenia, banki, karty, przechowywanie pieniędzy, pożyczki, przestępstwa internetowe, kredyt czy pożyczka? –pomyślałam, to nie dla mnie! – ja jestem polonistką i szkolnym pedagogiem.
Następnego dnia usłyszałam – „Już nas zgłosiłam!” i tak rozpoczęła się przygoda z projektem.
Szukałyśmy wspólnie sposobów na realizację zadań i okazało się, że połączenie świata ekonomii i humanistyki – to strzał w dziesiątkę. Szczególnie widziałam to w trakcie realizacji debaty oksfordzkiej, gdzie uczniowie wykorzystywali swoją wiedzę w poszczególnych tematach i łączyli ją z umiejętnościami oratorskimi i retorycznymi.
Rozdawaliśmy ulotki „Bezpieczeństwo w finansach osobistych” o różnej tematyce pod hasłem „ZS3 w Rudzie Śląskiej dla mieszkańców Rudy Śląskiej”. Tu natomiast doradzałam uczniom, jak nawiązywać kontakt z osobami starszymi, jak mówić, by nie wystraszyć interlokutorów i co zrobić, by samemu przełamać się i nawiązać kontakt z nieznajomymi osobami na ulicy. Przekonać je, że młodzi mają doświadczenie i wiedzę, potrafią swobodnie poruszać się w nowych technologiach, chroniąc swoje dane i fundusze, zachowując ostrożność i przewidując możliwe przestępstwa. Wspaniale było odwrócić role i zobaczyć we własnych uczniach nauczycieli! Ja sama mogłam się od nich wiele nauczyć, szczególnie w zakresie rozpoznawania przestępstw internetowych.
Okazało się, że warto pamiętać i powtarzać „uczymy się przez całe życie”, a także nieustannie budujemy relacje w gronie pedagogicznym i z uczniami, bo tylko tak można osiągnąć więcej – to dla mnie ogromna wartość tego projektu.
Nauczycielka