-
I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Opocznie
Od pięciu lat, gdy nadchodzi styczeń, wnikliwie szukam informacji o ogłoszeniu kolejnej edycji Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP. Nie będzie nadużyciem, jeśli powiem, że jest on przez nas wyczekiwany i wyzwala w nas chęć bycia z roku na rok coraz lepszym, bardziej kreatywnym, czyni z nas prawdziwych odkrywców i poszukiwaczy, po prostu chcemy być lepsi w tym co robimy. Dlaczego? Założenia Programu ZŁOTE SZKOŁY NBP pokazują, że sztuka nauczania jest sztuką rozbudzania ciekawości w młodych ludziach. I ta ciekawość skłania Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej do podejmowania cudownych inicjatyw, które tę ciekawość zaspakajają. Program nie zmusza uczniów do aktywności, lecz wyzwala ich aktywność, tworzy warunki do myślenia, pozwala uczniom pytać i wyzwala mechanizmy do samodoskonalenia, angażuje całe środowiska szkolne i lokalne. Ten Program jest charyzmatyczny – pociąga tłumy, wzbudza zaufanie, przekonuje słusznością realizacji i ma swój autorytet. To marka czynienia dobra i sukcesu, a młodzi ludzie tego potrzebują. Tematyka poszczególnych edycji jest interesująca, pozwala na bogactwo form realizacji, promuje holistyczny charakter wiedzy. Pokazuje interdyscyplinarność i ponadczasowość analizowanych zagadnień. Dzięki temu w naszej szkole przeprowadziliśmy 134 lekcje z ekonomią (nawet nie wszystkie wpisałam do formularza), gdyż kluczowe zagadnienie tegorocznej edycji było realizowane przez nauczycieli różnych specjalności, w trakcie zajęć wynikających z realizacji podstawy programowej i to jest dodatkowy atut Programu np. podczas realizacji lekcji o surowcach mineralnych analizowaliśmy ich wykorzystanie przy produkcji kart płatniczych, urządzeń elektronicznych; na lekcji o strefach klimatycznych uczniowie analizowali obowiązujące w krajach położonych w danej strefie zasady cyberbezpieczeństwa finansowego, co więcej następnie z wykorzystaniem aplikacji AVATAR VOKI prezentowali je w języku danego kraju; z kolei w aplikacji z cyberatakami analizowali aktualną sytuację cyberbezpieczeństwa w danym kraju. Takie zajęcia wyróżniała jeszcze 100% frekwencja uczniów i pionierska radość tworzenia – po prostu podobały się uczniom. Pierwszy raz w tym roku zdecydowaliśmy się na prowadzenie jednej lekcji przez 4 nauczycieli jednocześnie i był to strzał w dziesiątkę. Zajęcia rozpoczęła Pani Pedagog, zagadnienia kontynuowała polonistka i jednocześnie doradca zawodowy, anglistka i geograf. Było to fenomenalne posunięcie. Do prowadzenia zajęć zaangażowaliśmy pracowników naszej szkoły, nie tylko nauczycieli – zajęcia poprowadziła pani bibliotekarka, psycholog, księgowa. Lekcje z ekonomią były zarówno stacjonarne, jak i w formie zajęć terenowych. Efektem była integracja kadry szkoły, podnoszenie jakości i efektywności pracy. Ubogacanie działań edukacyjnych. Program ZŁOTE SZKOŁY NBP daje możliwość realizowania zajęć różnorodnymi metodami. My stosujemy szeroką gamę: metody planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, przygotowania do publicznych wystąpień, efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, rozwiązywania problemów w sposób twórczy, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań, przyswajania metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
Debata szkolna, w naszym przypadku oksfordzka uczy umiejętnego budowania argumentacji, przyczynia się do tworzenia platformy dialogu, uczy kultury wypowiedzi i szacunku wobec oponenta. To cele Programu skłaniają, by debata była prawdziwym widowiskiem, z udziałem ekspertów. Dziękujemy za stwarzanie takiej szansy.
Program wdraża do konkretnej pracy nacechowanej jakością. Uczniowie nie boją się płynąć pod prąd, by odkryć nowe brzegi możliwości; nie zatrzymują się na horyzoncie, idą dalej, wychodzą poza schematy i rozpościerają skrzydła. Szczególnie obserwuję to w swoim środowisku podczas warsztatów uczniowskich i tegorocznej nowości EDUAKCJI. To podczas ich przygotowywania i prowadzenia kreują się liderzy - spiritus moviens, ujawniają talenty nie tylko samej Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, ale pozostałych uczniów. Moja drużyna przeprowadziła 174 warsztaty plus EDUAKCJĘ. Sama zastanawiam się, jak to nam się udało. Ponieważ startujemy w każdej edycji więc staramy się nie powtarzać wcześniej zrealizowanych działań, szukamy nowych rozwiązań i to czyni z moich uczniów wspomnianych eksploratorów, kształtuje intelekt i pasję do eksperymentowania. W przedszkolach i szkołach gościmy od dawna, w EDUAKCJI pracowaliśmy głównie z grupą ludności w wieku poprodukcyjnym. Seniorom bardzo podobał się przygotowany cyberbezpieczny pokaz mody z udziałem Polskiej IV Wicemiss Nastolatek, koncert muzyczny, przygotowane inicjatywy - ćwiczenia, których nie byli biernymi odbiorcami, ale aktywnymi uczestnikami. Ponadto Program daje możliwość współpracy z instytucjami działającymi na terenie gminy, powiatu, województwa, a nawet kraju. Jakież było zaskoczenie, gdy moi uczniowie pojawili się na targu i uświadamiali sprzedawców i kupujących, albo gdy promowali treści Programu w autobusach PKS – u Opoczno. Organizowali konkursy, festiwale, wybory Miss i Mistera Cyberbezpiecznych Finansów, prawdziwe certyfikowane szkolenia, rodzicom rzucali wyzwania. Nie sposób wszystkiego wyliczać, były to akcje jednodniowe, ale i ciągłe. Nie znam drugiego takiego konkursu, który tak skutecznie zachęca młodych do wartościowej, skutecznej, ciekawej pracy.
W Programie ZŁOTE SZKOŁY NBP młodzież uczy się poszanowania własności intelektualnej i to jest dodatkowy motor do reformatorskich, progresywnych działań.
Ale Program ZŁOTE SZKOŁY NBP wyróżnia jeszcze aspekt organizacyjny – bardzo wysoka kultura komunikatów Organizatora, troska o wszelkie detale, jasno i precyzyjnie określone cele Programu, konkretnie rozpisane karty oceny działań, dyspozycyjność i wielka cierpliwość w udzielaniu odpowiedzi na pytania uczestników. W tym Programie każdy jest ważny.
Podziękuję słowami poety: Za czas – niczym światło latarni, które prowadziło nas przez mgły niepewności; za dyspozycyjność – jak cichy anioł stróż czuwający w tle, wspierający, gdy wiatr zawieje silniej; za organizację niczym zegarmistrzowska sztuka, gdzie każda sekunda miała swoje miejsce, a każda chwila brzmiała harmonią dobrze zrealizowanego dnia; za atmosferę lekką jak poranny wietrzyk, ciepłą jak kubek herbaty w jesienny wieczór, tworzącą przestrzeń, w której chce się być i do której chce się wracać; za budowanie ogrodu poznania, gdzie myśli uczestników mogą kiełkować bez lęku, a wiedza rozkwita w pełnym słońcu zrozumienia; dziękujemy z wdzięcznością większą niż słowa potrafią pomieścić.
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej