-
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra H. Sucharskiego w Bolesławcu
Dzięki włączeniu się Społeczności Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra H. Sucharskiego w Bolesławcu, zwłaszcza powołanej do działania konkursowego Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej uczniowie rozwinęli wielorakie umiejętności i kompetencje. Warsztat uczniowski, Lekcje z ekonomią, EduAkcja, a zwłaszcza Debata szkolna pozwoliły dostrzec uczniom siłę i możliwości, jakie daje dialog i dyskusja, a co za tym idzie wykształciła postawy obywatelskie. Uczniowie dostrzegli, że demokracja jest dialogiem społecznym. Debatujący zrozumieli jak ważna jest umiejętność wypowiadania własnego zdania, formułowania efektywnych, przekonujących argumentów ale również słuchania i szanowania głosu innych.
Uczniowie rozwinęli kompetencje wypowiadania się na forum, tworzenia logicznych i klarownych wypowiedzi. Uczniowie po debacie i warsztatach uczniowskich zaznaczali, że wzmocnili pewność siebie. Debata pokazała uczniom, jak istotne jest uważne słuchanie innych z poszanowaniem innego punktu widzenia. Uczniowie sami przygotowywali swoje argumenty do prowadzonej debaty przez co wykształcili umiejętność tworzenia jasnej i efektywnej wypowiedzi. Popierali swoje argumenty rzetelnymi, zgromadzonymi samodzielnie dowodami, które w trakcie przygotowania do debaty wyszukiwali samodzielnie oraz weryfikowali źródła zgromadzonych danych.
Uczniowska Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej zaangażowała się w we wszystkie działania bardzo aktywnie i czerpała z działań dużą satysfakcję.
Ostatnie miesiące w szkole upłynęły pod hasłem Cyberbezpieczne finanse, a temat przewodni V edycji programu edukacyjnego Narodowego Banku Polskiego pod nazwą „Złote Szkoły NBP” wybrzmiewał widocznie w wielu aktywnych działaniach włączając nie tylko społeczność szkolną ale również społeczność lokalną oraz ekspertów branży z zakresu ochrony danych oraz finansów. m.in. Szkołę Podstawową nr 4 w Bolesławcu, Starostwo Powiatowe w Bolesławcu, Bank Santander oddział w Bolesławcu.
Wszyscy uczestnicy Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej doskonale się przygotowali i wcielili w powierzone role. Podczas swoich działań, a zwłaszcza podczas debaty udało im się zainteresować słuchaczy tematem. Uczestnicy debaty w swoich wypowiedziach po debacie zaznaczali, że wiele zyskali na udziale w debacie. Wiele osób wypowiadało się z podziwem co do odwagi mówców oraz uczniowie wypowiadali się bardzo przychylnie o całym przebiegu wydarzenia. Słuchacze zrozumieli jak wygląda debata a refleksje na temat przydatności wiedzy, którą otrzymali w trakcie debaty były tylko pozytywne. O to kilka z nich:
- Debata na temat płatności gotówkowych i bezgotówkowych była dla mnie bardzo ciekawa. To ważny i aktualny temat. Podczas debaty poszerzyłem swoją wiedzę na temat Cyberbezpiecznych finansów.
- Debata pokazała nam, jak umiejętności retoryczne wpływają na odbiorców wypowiedzi; odkryliśmy, że za pomocą odpowiednich chwytów można nas przekonać do czegoś, z czym się nie zgadzamy. Strony propozycji i opozycji bardzo dobrze przygotowały się do debaty. Mówcy mówili płynnie, mieli mocne argumenty. Ciężko było wybrać zwycięską stronę.
- Poszerzyłem swoje horyzonty oraz wiedzę dzięki tematyce debaty. Słuchając debaty czułem się jak podczas debaty w telewizji.
- Przekonałam się, że można ze sobą kulturalnie i rzeczowo dyskutować – bez agresji, z szacunkiem dla rozmówcy i jego poglądów, nawet jeśli są odmiennych od naszych poglądów.
Należy podkreślić, że uczestnikami debaty byli również zaproszeni uczniowie klas ósmych szkoły podstawowej. Mogli oni również wcielić się w rolę bezstronnych obserwatorów debaty oraz wziąć udział w głosowaniu oraz omówieniu debaty, co na pewno przyczyniło się do rozwinięcia ich kompetencji zawodowych i społecznych.
Jolanta Mazur - nauczycielka