-
II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej z Oddziałami Dwujęzycznymi w Katowicach
Dlaczego warto wziąć udział w programie Złote Szkoły NBP? W roku 2024 nasza szkoła, czyli II LO im. M. Konopnickiej w Katowicach, a właściwie jej uczniowie i nauczyciele koordynatorzy brali po raz pierwszy udział w programie Złote Szkoły NBP. Podjęte wówczas liczne działania związane z nauką ekonomii, historii naszej waluty i numizmatyki czy finansów osobistych skierowane do społeczności szkolnej i otoczenia szkoły przyniosły niesamowite efekty. Dlatego też, kiedy tylko dowiedzieliśmy się, że jest nowa edycja programu w tym roku natychmiast zdecydowaliśmy – Działamy! Doskonały, bardzo aktualny temat V edycji programu – „Cyberbezpieczne finanse” był dodatkową zachętą do podjęcia wyzwania. Podobnie jak w poprzedniej edycji grupa ambasadorów programu podjęła się licznych działań: zorganizowaliśmy nie tylko to, co było obowiązkową częścią programu, czyli przeprowadzenie lekcji, warsztatów uczniowskich czy debaty, ale też stworzyliśmy ulotki, infografiki, podcasty i filmy oraz quizy i krzyżówki dotyczące bezpiecznych finansów online. Zorganizowaliśmy warsztaty dla seniorów, wystawę infografik dla społeczności szkolnej i rodziców naszych uczniów, quizy wiedzy o bezpiecznych finansach online dla uczniów klas VIII podczas Dnia Otwartego Szkoły, założyliśmy edukacyjny profil na Instagramie „Moje cyberfinanse” oraz umieściliśmy podcasty na platformie Spotify. Dokumentując realizację programu nagrywaliśmy i montowaliśmy filmy. A przy tym wszystkim, jak przyznał każdy z uczestników, właściwie mimochodem w bardzo ciekawy, nie tak „szkolny” sposób zdobywaliśmy cenną wiedzę i liczne umiejętności.
Warto tutaj też wspomnieć o bardzo dobrze przygotowanych przez organizatorów programu materiałach edukacyjnych- stanowiły one super wsparcie w budowaniu wiedzy z zakresu bezpieczeństwa finansów.
Czego się nauczyliście − co uważacie za najważniejsze? Dzięki udziałowi w programie nie tylko nauczyliśmy się wiele o zagrożeniach związanych z finansami online, jak dbać o ich bezpieczeństwo i co robić, by nie paść ofiarą któregoś z zagrożeń oraz jak postępować, gdyby doszło do takiego zdarzenia, ale też zdobyliśmy liczne umiejętności, które pomogły nam zrealizować zadania programu. Były to między innymi:
- Umiejętność wystąpień publicznych (prowadzenie warsztatów, debaty oksfordzkiej, warsztatów dla seniorów)
- Umiejętności informatyczne: wyszukiwanie i selekcja informacji, nagrywanie, montaż i publikacja podcastów i filmów, tworzenie infografik i ulotek skierowanych do określonej grupy odbiorców, prowadzenie profilu w mediach społecznościowych
- Umiejętności społeczne: kreatywność, planowanie pracy, jasne i skuteczne komunikowanie się, negocjowanie i rozwiązywania konfliktów, budowania relacji w zespole, radzenie sobie ze stresem, umiejętność pracy pod presją czasu, organizowanie eventów, koordynowanie pracy zespołu, bieżący nadzór nad realizacją elementów programu i wiele, wiele innych, które z pewnością przydadzą nam się w dalszej edukacji i w dorosłym życiu.
Myślę, że pogram miał jeszcze jedną zaletę. Podczas jego realizacji nie tylko uczniowie zdobywali wiedzę i umiejętności, ale też my – nauczyciele
Czy polecilibyście innym szkołom udział w Złotych Szkołach NBP? Zdecydowanie polecamy udział w programie innym szkołom! To jedna z najciekawszych i najlepiej przygotowanych inicjatyw edukacyjnych z zakresu szeroko pojętej ekonomii. Wymaga sporo pracy, ale daje też ogromną satysfakcję i wiele radości… no i ma dodatkowy motywator: wspaniałe nagrody!
Beata Rutkowska, nauczycielka