• Zespół Szkół Ekonomicznych w Dębicy

    W któryś marcowy dzień zadzwoniła do mnie koleżanka z pracy, że jest ogólnopolski program „Złote Szkoły NBP" i zaproponowała mi rolę koordynatora. Po zapoznaniu się z regulaminem i celami programu, odpowiedziałam jej, że realizacja tego projektu nie uda się. Był, to czas nauki zdalnej, czas, w którym uczniów bardzo trudno było zmotywować do nauki, a co dopiero do udziału w ogólnopolskim programie. Bardzo się pomyliłam w ocenie możliwości i chęci moich uczniów. Moim głównym zadaniem było zorganizowanie debaty szkolnej. Uczniowie zaskoczyli mnie bardzo pozytywnie, ponieważ do debaty oksfordzkiej było bardzo wielu chętnych. Dodało mi to skrzydeł i chęci do pracy, w celu jak najlepszej realizacji postawionych w programie zadań.

    Do debat przygotowuję młodzież od wielu lat, lecz ta debata była czymś nowym, gdyż miała się odbyć online. W związku z powyższym realizacja tego zadania wzbogaciła mnie jako nauczyciela o nowe doświadczenia. Oprócz wiedzy merytorycznej, którą zdobyła młodzież przygotowując się do debaty, wszystkie działania związane z organizacją tego przedsięwzięcia pokazały, że w uczniach drzemią uśpione przez zdalne nauczanie zdolności i talenty oraz chęć do działania. Biorąc udział w debacie młodzież udowodniła, że jest w stanie pokonać wszelkie trudności, niedogodności związane z pracą zdalną. Podziwiam zaangażowanie moich debiutantów w realizację tego zadania. Niektórzy niemal do ostatnich chwil dopracowywali swoje argumenty. Po debacie wielu z nich czuło niedosyt, że nie zdążyli przedstawić wszystkiego, co przygotowali. Warto tutaj dodać, że niektórzy członkowie drużyn debatujących, mimo że są uczniami jednej szkoły, to poznali się właśnie dzięki przygotowaniom do debaty. Dzięki programowi „Złote Szkoły NBP” zaistniała więc integracja młodzieży szkolnej, a jak wiadomo w czasie nauki w domach zintegrowanie młodzieży było bardzo trudne. Myślę, że integracja młodzieży, to bardzo pozytywny skutek programu.

    Warto tutaj dodać, że Zespół Szkół Ekonomicznych w Dębicy jest szkołą korczakowską. Patronem naszej szkoły jest Janusz Korczak. Posiadanie takiego patrona jest bardzo zobowiązujące. Nauczyciele Ekonomika starają się wychowywać podopiecznych w duchu idei głoszonych przez Starego Doktora. Program „Złote Szkoły NBP” świetnie wstrzelił się w idee głoszone przez Janusza Korczaka. Ten wielki pedagog dążył do tego, by dzieci wymieniały się swoimi przekonaniami i poglądami, aby podlegały procesowi wzajemnej integracji i akceptacji. Debata zaproponowana jako jedno ze zadań programu świetnie zrealizowała jeden z celów, które stawiał sobie, ale i przyszłym pedagogom Janusz Korczak, który napisał: "Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało”.

    Należy podkreślić, że cele, które przyświecały programowi „Złote Szkoły NBP” realizował Korczak prawie 100 lat temu. W związku z tym powtórzę, że program idealnie wpasował się w hasła i nauczanie Korczaka. Ideą pierwszej edycji programu Złote Szkoły NBP było przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów osobistych – stąd motto akcji brzmiało „Giganci finansów osobistych”. Tymczasem Korczak w swojej książce pt. „Bankructwo małego Dżeka” z 1924 r. pokazał młodym ludziom, jak gospodarować pieniędzmi. Treści w niej zawarte mimo upływu czasu są aktualne do dziś. Dżek Fulton, uczeń trzeciej klasy szkoły powszechnej, podejmuje się bardzo ryzykownego zadania: prowadzenia szkolnej kooperatywy, mimo że taką działalność prowadzą zazwyczaj starsi. Jego sukcesy i porażki, opisane z punktu widzenia dziecka poznającego świat ekonomii, to uniwersalna, przystępna lekcja praktycznych zasad przedsiębiorczości. Poznając historię gospodarczego przedsięwzięcia Dżeka, młody czytelnik w praktyce poznaje sens takich pojęć jak kredyt, rabat, ubezpieczenie, ryzyko, koszty, zysk, jak kupować towar oferowany klientom i jak prowadzić rachunki.

    Realizując poszczególne zadania programu „Złote Szkoły NBP” młodzież również weszła w świat ekonomii, podobnie jak czytelnicy „Bankructwa małego Dżeka”.

    Czuję dużą satysfakcję, że mimo początkowych wątpliwości wzięłam udział w programie. Pracy było bardzo dużo, ale korzyści płynących z przedsięwzięcia jeszcze więcej. Gratuluję pomysłu i liczę, że już wkrótce odbędą się kolejne edycje programu.

    Beata Szypułka, nauczyciel

Wróć do listy opinii
INFORMACJA O PLIKACH COOKIES

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Zaakceptowanie ich oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień.


Używamy plików cookies, aby zapewnić komfort przeglądania strony. Zaakceptowanie wszystkich plików cookies umożliwi nam zapamiętanie Państwa wyborów, gromadzenie danych i tworzenie zbiorczych statystyk, dzięki czemu ulepszymy nasze usługi i dostosujemy je do Państwa preferencji podczas kolejnych wizyt. Jeśli nie zgadzają się Państwo na to, będziemy używać wyłącznie plików cookies niezbędnych do prawidłowego wyświetlania strony. Aby dowiedzieć się więcej o technologii cookies, proszę przejść do: Polityka Prywatności NBP.

×
Przegląd prywatności

Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies, aby poprawić komfort korzystania z niej. Prosimy o wybór własnej konfiguracji cookies:



Pokaż więcej
Funkcjonalne

Pliki cookies używane w celu zwiększenia funkcjonalności strony i umożliwienia personalizacji. Mogą być one ustawiane przez nas lub przez zewnętrznych dostawców usług. Jeśli użytkownik nie zezwoli na stosowanie tych plików cookies, niektóre z funkcji lub usług mogą nie działać prawidłowo.

Marketingowe

Pliki cookie służące do dostarczania odwiedzającym odpowiednich treści i kampanii marketingowych. Śledzą odwiedzających na różnych stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania spersonalizowanych treści.


Nazwa pliku cookie Czas przechowywania Opis
YSC Sesja Używane do śledzenia ilości wyświetleń
materiałów video serwisu YouTube.
VISITOR_INFO1_LIVE 6 miesięcy Używane do ustawień opcji materiałów video
serwisu YouTube.
Analityczne

Pliki cookies służące do pozyskania informacji statystycznych na temat naszej strony internetowej. Są wykorzystywane do pomiaru i poprawy wydajności. Dzięki nim można zbierać dane takie jak liczba odwiedzin na stronie, prędkość ładowania strony czy też uzyskać informacje, jak odwiedzający poruszają się po stronie.


Nazwa pliku cookie Czas przechowywania Opis
_ga_... 1 rok 1 miesiąc Używane przez Google Analytics do
utrzymywania stanu sesji.
_ga 1 rok 1 miesiąc Używane przez Google Analytics do
rozróżniania użytkowników.
Inne

Inne nieskategoryzowane pliki cookies to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze sklasyfikowane w żadnej kategorii.


Nazwa pliku cookie Czas przechowywania Opis
__Secure-ROLLOUT_TOKEN 6 miesięcy  
[abcdef0123456789]{32} Sesja  
Niezbędne

Pliki cookies konieczne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej nie mogą być wyłączone w naszym systemie. Możliwe jest zablokowanie tych plików w przeglądarce użytkownika, ale może to skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem strony.


Nazwa pliku cookie Czas przechowywania

Opis

losowy ciąg znaków Sesja Cookie sesyjne związane z bezpiecznym logowaniem.
idle_time_news_close Sesja Okno popup dotyczące newslettera po zalogowaniu.
logged_in Sesja Informacja czy użytkownik jest zalogowany.
kontrast 25 godzin Wersja kontrastowa strony.
_GRECAPTCHA 6 miesięcy Podczas działania narzędzie Google reCAPTCHA ustawia niezbędny plik cooki w celu umożliwienia analizy.
VISITOR_PRIVACY_METADATA 6 miesięcy Służy do przechowywania zgód użytkownika i opcji prywatności polityk YouTube w celu interakcji z witryną